Thursday, May 3, 2012

Da Vinci koden - recension

Da Vinci koden


Författare: Dan Brown
Huvudpersoner: Robert Langdon, Sophie Neveu
Handlar om: Robert Langdon är en professor på universitetet Harvard, och befinner sig i Paris för att hålla en föreläsning. Men på natten blir han väckt av ett telefonsamtal och den obehagliga nyheten att den gamla intendenten har blivit brutalt mördad på musét Louvren. Och väl på musét träffar han kryptografen Sophie Neveu, och det är här en fartfyld och spännande natt tar sin början...
Vad jag tyckte: Jag gillade boken. Den var spännande, och otroligt lärorik. Dan Brown har berättat en massa intressanta fakta om Da Vinci och, ja faktiskt, den kristna tron. Verkligen värd att läsa!
En nackdel var att den innehöll en hel del franska ord som jag inte förstod något av, och den innehöll en massa gåtor och liknande på engelska vilket inte var så bra eftersom att det stoppade mig en stund när  jag måste översätta det i huvudet, men några invändningar på historien har jag inte, den var felfri, och helt SJUK. För boken utspelar sig nämligen under ca 24 h!!!
Betyg från 1-10: 9, den är bra, spännande, smart och intressant, och jag måste kolla in detaljer på många kända Da Vinci verk. Men, den innehöll inte just någon romantik, och som sagt så var det lite språk-problem.






Filmen: Den finns, men jag har ännu ite sett den, men det är något jag absolut ska göra. Det blir intressant att kolla hur de fått in all nödvändig fakta för att historien ska bli bra i en film.

Här är en bild på filmen

3 comments:

  1. Jag har fått för mig att de är en fakta- tråki bok, sant or falskt? Tkr du ja ska läsa den?

    ReplyDelete
  2. Hej på dej! Nu har svaren till frågestunden kommit upp, så kolla in svaret på just din/dina fråga/frågor :D

    http://twinstars.blogg.se/2012/may/svar-till-fragestunden.html#comment

    ReplyDelete